De Maastunnel is jarig!

Dagelijks maken veel mensen gebruik van de Maastunnel. Scholieren fietsen van en naar school, automobilisten staan in de spits in de file en hardlopers ontlopen de kou door gewoon door de tunnel te rennen. Precies 75 jaar geleden, op 14 februari 1942, werd de bouw van de Maastunnel voltooid. Reden voor een feestje!

De eerste verkeerstunnel in Nederland, en de eerste tunnel die volgens de afzinkmethode gebouwd is in Europa. De losse onderdelen van ruim 60 meter lang werden een voor een afgezonken. Een bijzonder staaltje techniek wat uiteindelijk ruim 19 miljoen gulden heeft gekost.

Rotterdammers zijn trots op hun tunnel

Tijdens de oorlog werd de tunnel al snel van strategisch belang voor de Duitsers. Zij hielden toezicht op het normale Maastunnelpersoneel. Beide kanten wantrouwden elkaar. De Duitsers hadden ook enkele maatregels klaarliggen om te zorgen dat de geallieerden niet door de tunnel zouden kunnen. De ultieme maatregel was het plan om de tunnel op te blazen. Zodra het tunnelpersoneel dat doorkreeg besloten ze dat ze, met gevaar voor eigen leven, alles zouden doen om dat te voorkomen. De lading springstof was door de Duitsers rond september 1944 al geplaatst. Het personeel heeft samen met het verzet het ontstekingssysteem van de Duitsers geblokkeerd. Alle personeelsleden van de Maastunnel werden na deze daad naar huis gestuurd, maar de tunnel bleef bestaan.

tijdlijn1

Rotterdammers zijn trots op hun tunnel. In de naoorlogse jaren stijgt het gebruik heel snel. Niemand had verwacht dat de hele binnenstad van Rotterdam verwoest zou worden en het woon- werkverkeer daardoor drastisch zou veranderen. In de verwoeste binnenstad komen geen woningen, maar vooral winkels en kantoren. De werknemers gaan steeds vaker op Zuid wonen. Het autoverkeer stijgt minder snel dan de hoeveelheid fietsers. Er gaan in sommige jaren meer fietsers dan auto’s door de tunnel. De grootste drukte ontstaat in die jaren tijdens de belangrijkste voetbalwedstrijden in de Kuip.

tijdlijn2

Voornamelijk door de metro (1968) neemt het aantal fietsers steeds meer af. Tegenwoordig staan er geen lange rijen meer voor de fietstunnel, maar toch maken nog veel mensen regelmatig gebruik van de tunnel. Vanaf 3 juli begint de renovatie aan de Maastunnel. Autoverkeer van Noord naar Zuid zal tot de zomer van 2019 een alternatieve route moeten nemen.

Maastunel 75 jaar

Vandaag, op 14 februari 2017 viert de Maastunnel een feestje. In de roltrapgebouwen zal er de hele dag muziek spelen. Ook zal de dag natuurlijk in het teken van de liefde staan. Zo mogen onder andere vier echtparen hun huwelijksbelofte vernieuwen.

Wil je meer leren over de Maastunnel? Tot 23 april is er een tentoonstelling in de Kunsthal omdat de Maastunnel jarig is. Je kunt natuurlijk ook gewoon een simpele wandeling door de Maastunnel maken. De wanden bij de roltrappen zijn namelijk versierd met een tijdlijn aan foto’s en voorzien van informatieve teksten, waardoor je veel over de geschiedenis kunt leren.

Maastunnel is jarig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *