Rotterdam-Zuid, van Toen naar Nu

Hoe is Rotterdam-Zuid ontstaan en hoe ziet dit gebied er nu uit? Laten we teruggaan naar toen en het verre verleden voor even naar het heden halen. Het verleden dat Rotterdam heeft gemaakt tot wat zij nu is.

Geboorte van Zuid

Rotterdam kampte in het verre verleden met grote problemen. Er was meer bevolking dan de stad aan kon. Hierdoor was er behoefte naar extra woningen en terreinen voor havens en pakhuizen. Omdat de binnenstad volgebouwd was, richtte de gemeente haar blik naar het zuiden, de agrarische polder op de linker Maasoever. In de 18e eeuw werd de eerste stap gezet om een oeververbinding tussen Rotterdam en het zuidelijke deel (nu Rotterdam-Zuid) te maken.

Feijenoord

Tijdens de Franse tijd in Nederland, de periode van 1795 tot 1813, was het grootste deel van het tegenwoordige Nederland, dus ook IJsselmonde,  een vazalstaat van Frankrijk. Nederland was afhankelijk van Frankrijk. Toen er een einde kwam aan de Franse tijd werd Feijenoord weer bij IJsselmonde gevoegd en uiteindelijk als eerste uitbreidingswijk door Rotterdam geannexeerd. En zo was Rotterdam-Zuid geboren. De ontwikkeling van Feijenoord was  in die tijd niet zo makkelijk. Zo was er veel geld nodig voor het aanleggen van havens en bedrijfsterreinen. Maar dankzij de Rotterdamse Handelsvereniging, de gemeente en het rijk, werd er eind jaren 70 van de achttiende eeuw voldoende geïnvesteerd om met de ontwikkeling van Feijenoord te beginnen.

Treinverbinding en nieuwe waterweg

Zo ontstond er in de tweede helft van de 18e eeuw een grote verandering. Er kwam ook een treinverbinding die Rotterdam en Zuid met elkaar heeft verbonden. Mede dankzij deze verbinding heeft Rotterdam zich nog meer uitgebreid naar de zuidelijke richting en kon de stad een aantal gebieden tot het eigen grondgebied rekenen. Zo werden er eind 18e eeuw en begin 19e eeuw verschillende zuidelijke gebieden aan Rotterdam toegevoegd. In 1873 werd de gemeente Katendrecht opgeheven en toegevoegd aan Charlois. In 1895 werd Charlois vervolgens zelf geannexeerd door Rotterdam. Later, begin 19e eeuw, behoorden ook IJsselmonde, met deels Hoogvliet en Pernis tot Rotterdam-Zuid.

Katendrecht in 1889

 

Ook werd er ten behoeve van scheepvaart een grootschalig havengebied aangelegd. Door de aanleg van de Nieuwe Waterweg konden grote schepen nu sneller en eenvoudiger de stad bereiken. De oeververbinding en de treinverbinding heeft niet alleen voor de uitbreiding van Rotterdam gezorgd, maar heeft ook meer werkgelegenheid gecreëerd. Zo konden bedrijven zich massaal aan de andere kant van de Maas vestigen, waardoor Rotterdam een wereldhavenstad werd.

Boerenzij

De bevolking van Rotterdam-Zuid bestond in de eerste tien jaar na de oeververbinding met name uit havenarbeiders. Nieuwe havens en industrieën hebben toen veel werkzoekenden getrokken. Deze waren grotendeels afkomstig uit Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden en uit Noord-Brabant. Hier werkten arbeiders voornamelijk op het platteland. Noorderlingen gaven Zuid dan ook de bijnaam De Boerenzij.

Snelle stedelijke ontwikkeling

In de tussentijd gaat Rotterdam door met annexatie van omliggende gemeenten in de zuidelijke gebieden, waardoor het oppervlak en inwonertal sterk toenemen. Helaas blijft de snelle stedelijke ontwikkeling niet alleen bij de vernieuwing. Het neemt ook negatieve consequenties met zich mee, die politieke en sociale onrust veroorzaken. Zo is er armoede, kindercriminaliteit, prostitutie, slechte woonomstandigheden en slechte relatie tussen werkgevers en overheid. Het wordt de lokale politiek teveel om dit alleen in de hand te houden. Daarom stichtten rijke en betrokken particulieren verenigingen om problemen te beperken en de inwoners van Zuid beter te ontwikkelen.
Nieuwsgierig naar de rest van de Geschiedenis van Zuid? Lees volgende week het vervolg!

Kan je nou niet wachten? 3 oktober is de Dag van de Rotterdamse Geschiedenis. Lees er hier meer over: https://www.dagvanderotterdamsegeschiedenis.nl/

Je kan je hier ook opgeven voor een fietstocht met een echt Zuiderling!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *